11. november 2014

Mariusstrømper


Det er en mørk årstid vi er inne i, og jeg synes det er utfordrende å få tatt bilder av ferdige prosjekter. Særlig etter at klokken ble stilt har det vært vanskelig å finne en tid hvor man er hjemme i dagslys, og det ikke har regnet. Jeg liker best å ta bildene ute i naturlig lys, og har hatt en bunke ferdig prosjekter ventende på bildetid en stund nå. Endelig fikk jeg benyttet meg, og kan vise frem litt ferdig strikk! Mariusstrømpene er det ferskeste av pinnene, og ble endelig ferdigstilt i helgen etter lang ventetid i strikkekurven.
Oppskriften heter Marius-skistrømper fra Marius strikkeboken, og er strikket i rester av Per Gynt og Mor Åse. Det er mitt allerførste sokkepar, og jeg har knotet mye med disse! Hver sokk er rekket opp og strikket om igjen opp til flere ganger, noe som er grunnen til at de har brukt så lang tid på å bli ferdig, Opprekk er noe av det kjedeligste jeg vet, og da blir prosjektet ofte lat til siden en stund til fordel for noe mer spennende. 
Jeg synes ikke mønsteret er alt for godt forklart for en sokkenewbie som meg. I tillegg ble sokken på første forsøk veldig vid og klumpete på foten. Jeg har derfor felt en god del ekstra masker enn oppskriften sier før jeg begynte på hælen, og har i tillegg lagt inn flere fellerunder på selve foten. Nå synes jeg den sitter en del finere på foten. Jeg skjønner heller ikke poenget med den ene vrangmasken som skal strikkes midt bak nedover hele skaftet. Den tilsynelatende nyttesløsheten til denne masken ble ikke oppdaget før begge skaftene var strikket, så da ble det ble det ikke rettet på, men vil nok utelates om strømpene strikkes om igjen. Strømpene i seg selv er skikkelig gode -jeg elsker sokker som jeg kan trekke godt oppover leggene og over knærne! Det blir nok flere par etterhvert, men først må jeg få litt mer sokkeerfaring slik at jeg kan tilpasse mønsteret litt bedre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...