2. juli 2014

Lange kosesokker


Ikke akkurat sommerstrikk, men når lillesøster ønsker seg lange kosesokker til bursdagen kan man ikke ta hensyn til at hun er født midt i juni. Sommerbarn kan jo ikke fryse om vinteren bare fordi de har brusdag når det i utgangspunktet skal være varmest ute. Selv om disse er tykke og varme, tror jeg nok likevel det kommer kvelder i løpet av den norske sommeren hvor det er godt å trekke disse oppover leggene og krølle seg i sofaen sammen med en god serie. Sokkene er en reprise påkosesokkene jeg strikket til meg selv  i vinter, etter oppskrift fra Garnstudio, som du finner her
Denne gangen strikket jeg sålen på sokken i glattstrikk med retten ut, i stedet for vrangen som i oppskriften – synes det ble finest. Denne gangen fulgte jeg lengden på sokkene i oppskriften slik at de kan dras helt opp til knærne. Sokkene er strikket i Eskimo, et utrolig mykt og varmt garn.
På sokkene er det fletter nedover hele leggen, og da jeg strikket disse lærte jeg meg å strikke fletter uten å bruke flettepinne. Utrolig praktisk, og særlig når flettene er såpass tette er det lit tid og knot å spare på å slippe å bytte pinne. Drops forklarer det ganske greit i tekst, og med en instruksjonsvideo her. Anbefaler å sjekke det ut om du ikke har for mange masker som skal flettes – var hvert fall ganske revolusjonerende for meg! 
Her teller jeg ned dagene til ferie, bare to dager igjen! Jeg gleder meg til rolig og slappe dager, fylt av kos og opplevelser. Første del av ferien blir norgesferie, med timer i bil og stunder hvor strikketøyet kan være i fanget, så det planlegges og beregnes hvor mye som bør være med! Jeg blar i oppskriftsbøker, pinterest og ravelry, og graver i garnlageret for å planlegge feriestrikken. Målet er at prosjektene i juli skal strikkes fra garnlageret, noe som i utgangspunktet ikke burde være noe problem, men vi får se om jeg klarer å motstå noe som helst innkjøp. På Woolspire sin Strikke- og heklegruppe på Facebook har Cathrine satt i gang en utfordring for å få strikket mest mulig fra garnlageret i løpet av juli – sleng deg med du og!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...