26. juni 2014

Fanajakke


Fanajakken var bursdagsgave til min niese da hun fylte 1 år på selveste 17.mai. Jakken ble påbegynt i god tid for å unngå å sitte kvelden før med febrilsk montering slik jeg føler jeg alltid gjør, men som vanlig gikk ikke alt som planlagt, og jakken ble likevel levert noen uker på overtid. Sånn er det bare noen ganger.
Jakken er strikket etter oppskrift i heftet til SandnesGarn “Klassikere 0-4″, i Drops Baby Merino. Garnet var fra lageret (hurra!) og er en utrolig fin rød/lilla-farge. Oppskriften er beregnet til å strikkes med Sisu, og siden Baby Merino er et litt tykkere garn la jeg opp til størrelse 1 år, men brukte lengdemålene til 2 år. Tror jeg traff rimelig greit på en ca 2årsstørrelse. Jakken er romslig og lang i ermene nå uten at hun svømmer i den, og hun har god plass til å vokse i den utover høsten og vinteren. 
Garnet gav en utrolig myk og god jakke, og det var nok dette som skapte litt problemer for meg under monteringen. Sammenmasking av skuldre, isying og ermer og strikking av halskanten gikk etter planen, men da jeg begynte å plukke opp masker til knappestolpene begynte trådene å løsne. Skrekk og gru – jeg såg for meg at hele jakken ville gå i oppløsning! Trådene hadde rett og slett ikke festet seg godt nok, og det glatte garnet ble dradd ut av sømmen som var gjort med maskin. Jeg turde ikke begynne å prøve å gjøre noe med de korte endene, men heldigvis klarte mamma å sikre trådene slik at knappestolpen kunne strikkes. Jeg har sett flere tips til strikking av knappestolper og oppklipping av strikketøy, blant annet en variant hvor man plukker opp masker og strikker knappestolpen før man klipper i strikketøyet – tror nok det blir gjort neste gang! Bloggen “Med Pinner” har en fin fremgangsmåte for det her





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...