29. april 2014

Gullungekjole


Noen prosjekter tar lengre tid enn andre. Det er ikke alltid like lett å forklare hvorfor, men hos meg kan enkelte prosjekter bli liggende lenge i strikkekurven mellom øktene, mens andre flyr av pinnene. Gullungekjolen er ett av de prosjektene som har tatt lang tid. Kjolen var et julegaveønske fra en venninne, men som jeg visste jeg ikke rakk å begynne på før jul. Stakken ble strikket i løpet av romjulen, men da mottakeren dro til Spania i lang tid forsvant litt av motivasjonen og kjolen havnet i strikkekurven. Den har blitt tatt frem litt innimellom andre prosjekter og strikket på forstykket – men diamantmønsteret gjør at det ikke har vært et enkelt tvstrikk, og det har ikke alltid vært lett å ta det opp og strikke videre hvis det har gått lang tid siden sist.  Nå er både venninnen og den lille kommet tilbake til Norge, og jeg skal til Oslo for å besøke de til helgen, – da passer det fint at kjolen ble ferdig strikket og montert i løpet av påskeferien. 
Kjolen er ett av Picklesjentene sine flotte oppskrifter, som du finner her. Den er strikket i deillig alpakka, med pickles bling i for- og bakstykket. Diamantmønsteret ser veldig komplisert ut, men når jeg først kom inn i det gikk det ganske greit. Jeg brukte litt tid på å forstå hvordan det skulle strikkes, men på sidene sine har Pickles lagt ut filmer med de ulike teknikkene de bruker som var svært nyttig! Kjolen er strikket i 1 år med litt ekstra lengde, så jeg håper at den blir passelig litt utover høsten og. Den er jo så fin – så den må få svingt seg litt! 
Da jeg strikket på denne på hytten i påsken beundret den eldste niesen kjolen og glittergarnet, og spurte flere ganger om hvem kjolen var til. Hver gang hadde hun et lite håp om at kjolen hadde endret mottaker, og var litt småfornærmet over at den ikke var til henne. Så det spørs om ikke det må en kjole til på pinnene i løpet av høsten. Det er jo en skikkelig prinsessekjole med glitter og sølv, og stort skjørt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...