29. september 2013

Flettelue og latmannsvotter

 

I sommer kom jeg over noen nøster Misti fra Du Store Alpakka på Husfliden som var satt ned med 70 %. Misti er et utrolig mykt og godt garn, og de få nøstene som låg i tilbudskurven havnet raskt i handleposen min. Jeg hadde ikke noe bestemt prosjekt i tankene og nøstene ble liggende i garnskuffen min til det dukket opp et bilde av en flettelue strikket i Misti på instagram. 


Luen er strikket i en nydelig dyp lillafarge som ikke helt kommer til sin rett på bildene. Oppskriften er fra Marte Helgetun; Barnelue med pjusk


Av restene etter luen ble det en versjon av Pickles-jentene sin nye oppskrift Latmannsvotter som dukket opp på bloggen deres forrige uke.


Oppskriften måtte justeres litt for å strikke med Misti. Jeg beholdt pinnestr, men la opp maskeantallet til 1 år, men fulgte lengden til 4-5 år. I tillegg kutet jeg ned på antall riller på mansjetten. Lengden kunne vært litt lenger, men den passet 3 åringen perfekt i dag, så får vi se hvor lenge de holder.


Vottene strikkes i ett stykke med rillestrikk, og selv med en del opprekk for å tilpasse oppskriften rakk de å bli ferdig i løpet av en kveld. Litt mer enn ett nøste Misti gikk med til disse vottene i ca str 3 år.


Søte små kaninknapper måtte selvsagt på!


http://bloggurat.net/minblogg/registrere/b2b1484a28c21dbc4006f746db3bc3c47bfcd7a2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...