10. september 2014

Høstforberedelser


Selv om vi fortsatt er heldig og har noen fine og varme dager innimellom, er det ikke til å legge skjul på at høsten er i anmarsj! Gradestokken kryper sakte men sikkert nedover, særlig morgen og kveld. Det er nok ikke lenge til det er på tide å finne frem luer, skjerf og votter, og da syne sjeg det er kjekt å ha noe nytt i skuffen. Jeg har hatt mer egostrikk som mål de siste månedene, og i august har jeg strikket meg et sett med votter og lue. 
Kaisa vottene har ligget i Pinterestgalleriet mitt siden i vinter, og jeg har gledet meg til å strikke de. Mønsteret ser mer komplisert ut enn det er, og er nok en av grunnene til at det har blitt utsatt. Jeg synes mønsteret gjør så mye ut av seg – og så er det så enkelt å få til. Bare rett og vrangmasker jo! Jeg har brukt noen rester Sandnes Smart. Jeg har en en del garn liggende så det blir nok flere par utover høsten i andre fargekombinasjoner. Vottene er smale og sitter tett og fint på hånden. Oppskriften finner du gratis på bloggen Kretido. 
For å matche vottene har jeg strikket en mørkegrå lue i Abulita Tjukk Merino fra Pickles. Også dette garnet fra lageret (hurra!) – et utrolig mykt garn, som er skikkelig godt til luer og sjal. Valget falt på luen Molly som jeg fant mønsteret til på Ravelry. Oppskriften er på engelsk, men jeg sier det igjen; om du ikke har prøvd en engelsk oppskrift enda – kast deg ut i det! Det finnes så utrolig mange engelske oppskrifter både på ravelry og andre steder. Jeg har selv vært kjempe skeptisk til å strikke etter engelsk, men det går som en drøm når man først forstår de grunnleggende begrepene. I begynnelsen hadde jeg denne siden med oversettelser ved siden av meg på ipaden. Luen sitter godt på, er akkurat passe baggy og har en kjempe fin passform! Skal se om ikke jeg får tatt bilder av den i bruk etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...