7. april 2014

Dover and Madden

Jeg elsker Instagram og den inspirasjonen man får gjennom appen hver dag! Det florerer av flinke strikke- og hekledamer som legger ut masse flotte bilder av ferdig prosjekter, prosjekter underveis og garn. Fargerike, flotte bilder som inspirerer og får strikkelisten til å vokse lengre enn et vondt år – og veldig ofte er det enkelte prosjekter som bare MÅ på pinnene med en gang! Om du ikke allerede har en konto anbefaler jeg det på det sterkeste – om du ikke ønsker å legge ut egne bilder er det en fine måte å se på andre sine inlegg og bli inspirert. Jeg føler selv at terskelen for å legge ut et bilde er lav, og jeg er mye mer aktiv på instagram med bilder av prosjektene mine underveis, og av ullproduktene i bruk.
En av de siste dillene på Instagram er disse flotte luene fra Dover and Madden – det er utrolig mange som har kastet seg over disse, og etter å ha sett utallige bilder måtte jeg også prøve meg på mønsteret. Mønsteret til begge luene fåes kjøpt på både Ravelry og Etsy. Mønsteret er skrevet på engelsk – men du har intet å frykte, dette er et av de mest detaljerte og best forklarte mønstrene jeg har strikket etter. Alt er nøye forklart med både tekst og bilder, og jeg har stor tro på at alle som kan strikke rett, vrang og et kast får dette til. Særlig Clover Earflap Hat ser mye mer komplisert ut enn den er i virkeligheten! Jeg synes begge luene er super søte, og det blir definitivt strikket flere utover våren. Og det kjekke er at det kommer enda et mønster på en pixielue fra Dover and Madden nå i løpet av April – jeg gleder meg!


Clover Earflap Hat (luen over) er strikket i størrelse 6-12 måneder i Pickles Baby Merino. Garnet er egentlig litt tynnere enn oppskriften er beregnet på, men sitter godt på min lille niese på 10 måneder – hun har til og med litt å vokse i. Oppskriften på luen er egentlig strikket frem og tilbake, men etter å ha strikket 2 pinner med hullmønsteret bestemte jeg meg for å bytte til en rundpinne. For min del går det mye raskere, og jeg kan ikke fordra hele den pinnen tilbake med vrangmasker. Anbefaler å gjøre det samme – da legger du opp 3 færre masker, og repeterer kun de 12 maskene i mønsteret hele veien rundt.
Finley Pixie Hat (luen under) var også beregnet på den minste av de to prinsessene – hun eldste har et velassosiert lueutvalg etterhvert. Også på denne luen la jeg opp i str 6-12 måneder, med Merino Extra Fine fra Drops, som skal tilsvare strikkefastheten til garnet brukt i oppskriften. Luen ble nok likevel gitt til 3,5 åringen – som har mer enn god nok plass i luen! Tenker å prøve på nytt med Drops Baby Merino og se om det kan gi et bedre resultat. Prinsessa på erten var uansett fornøyd med ny lue – selv om det å stille opp på bilder for tante ikke alltid er like stas. Da er det best å ta bilder litt i det skjulte mens hun får styre på med sitt!

2 kommentarer:

  1. Hei! Den lua har jeg veldig lyst å strikke til jenta mi. Veldig fin! Men er litt uerfaren på engelske oppskrifter. Vanskelig? Lettfattelig?
    Hva garn brukte du?
    -Mariann-

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå så jeg at du har flytta bloggen ja :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...